uit het hoofd, via het lichaam naar de stem
De combinatie van stem en beweging heeft me altijd gefascineerd. Door de stem met al zijn facetten en rijkdommen te leren kennen kwam ik bij de wortel van de vocale expressie. In meer dan 20 jaar heeft zich dit ontwikkeld tot een lichaamsgerichte aanpak om met de stem te werken.
Als een klassiek geschoolde zangeres, kwam ik op 30 jarige leeftijd op een keerpunt. Ik verliet de klassieke paden om mijn stem te laten leiden door nieuwe invloeden en ervaringen. Met name de Roy Hart-methodiek heeft geholpen mijn eigen stijl te ontwikkelen. Voor het eerst kon ik los komen van mijn klasssieke korset door mijn hele lichaam bij het zingen te mogen betrekken. Dit gaf zo veel vrijdheid dat ik uit mijn hoofd kon stappen en alle registers van mijn stem opnieuw kon ontdekken. En dan te bedenken, dat we op het conservatorieum bij het zingen niet mochten bewegen.
De zanger Mortan Harket van A-ha verwoordt het zo duidelijk: "de belangrijkste taak bij stemtraining is niet om mensen heel veel nieuwe dingen te leren, maar om hen te bevrijden van de dingen, die hen ervan weerhouden hun stem volledig te ontplooien en zich luid en krachtig te laten horen." Dit vind ik het allermooiest proces om te kunnen begleiden. Uiteidndelijk gaat het werken met de stem om persoonlijkheidsontwikkeling en daar is moed voor nodig! De stem verhult niets en draagt onze levenservaringen.
Als kind van zeven jaar zat ik in een professioneel koor waarmee wij de wereld rondtrokken voor concourse, concerten tv, radio en operavoorstellingen waarbij ik ook solo zong. Tot mijn 11 de jaar zong ik totaal onbevangen tot die eene keer, waarbij ik stond te trillen op mijn benen en geen klanken kon zingen. Ik was mij bewust geworden van mezelf. Mijn levenspad is geweest om mijn onbevangenheid weer terug te winnen.
Zou deze gebeurtenis ertoe hebben geleid dat ik stemtrainer ben geworden? Eén ding weet ik zeker: het is mijn grote passie om de deelnemers in contact te brengen met persoonlijke vraagstukken en hun van daaruit laten ervaren hoe zij stappen kunnen zetten de stem te ontplooien met ook nog eens de meest optimale techniek.