Mijn werkwijze


'Das Verständlichste an der Sprache ist die Musik hinter den Worten' 

De combinatie van stem en beweging heeft me altijd geïnteresseerd en gefascineerd. Allebei spelen ze een grote rol in mijn lichaamsgerichte aanpak om met de stem te werken. In de afgelopen 25 jaar heb ik de stem met al zijn facetten en rijkdommen, onder andere door eigen onderzoek, leren ontdekken en kennen. Daarbij kwam ik bij de wortel van de vocale expressie.

 

Als een klassiek geschoolde zangeres - Conservatorium Hamburg, Duitsland - heb ik op 30 jarige leeftijd besloten de klassieke paden te verlaten om mijn stem te laten leiden door nieuwe invloeden en ervaringen. Daarom was het toen een grote ontdekking voor mij om in aanraking te komen met de Roy Hart-methodiek, die me destijds hielp mijn vocale horizon te verbreden en mijn eigen manier van lesgeven te ontwikkelen.

 

In veel seminars, workshops en individuele consulten heb ik niet alleen prachtige ontdekkingen gedaan maar heb ik hetzelfde fenomeen ook keer op keer kunnen observeren: iedereen die bereid is deze velen stemmen in zijn eigen borst waar te nemen, begint aan een procesgerichte reis waarin ieder zelf bepaalt hoever hij wil gaan. Juist op de grensvlakken waar de stem kwetsbaarheid en ware gevoelens vertoont, wordt het interessant met stemwerk. Daar begint mijn werk als begeleider voor mensen die op hun eigen persoonlijke pad nieuwe facetten van expressie in zichzelf willen ontdekken.

 

Ik help mogelijke blokkades op lichaam en/of emotioneel niveau op te sporen en op te lossen. Op deze manier komt het verloren zelfvertrouwen terug en wordt nieuwe zelfverzekerdheid verkregen. Dat zie je ook terug in de vocale expressie als je er bewust mee werkt.

 


Beschrijf een hoogtepunt van je werk

Ooit kwam een leerkracht naar mijn workshop die vroeger een traumatische ervaring bleek te hebben gehad. Sindsdien was haar middenrif veranderd en voelde ze zich in het midden van haar lichaam ingesnoerd. Zelfs normale ademhaling was moeilijk. Ze zei dat ze die ervaring van toen niet goed had verwerkt. Na aanvankelijke weerstand was ze na een tijd in staat om met zachte ademhaling- en stemoefeningen een ontspanning in dat gebied te voelen. Met dit besef groeide de bereidheid om de fysieke en psychische problemen nader te bekijken. Het zingen en de klanken hielpen haar om de gevoelens van toen onder ogen te zien en zich er opnieuw mee te verbinden. Dit proces was ook voor de hele groep een heel bijzondere ervaring.